طرز تهیه نان کماج تبریز

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
نان کماج تبریز

نان کماج تبریز نوعی نان گرد و شیرین است که بافت لطیف و پنبه ای دارد و برای وعده صبحانه و عصرانه و همچنین افطار مناسب است. این نان طرفداران زیادی دارد و بسیار محبوب است.

نان کماج تبریز
نان کماج تبریز

مواد لازم برای تهیه نان کماج تبریز

آرد فانتزی: ۷ پیمانه
تخم مرغ: ۲ عدد
خامه صبحانه ۵۰ گرم
شیر ولرم: ۱/۲ پیمانه
روغن مایع: ۱۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
خمیر مایه: ۱ ق سوپ خوری
بهبود دهنده: ۱۵ گرم
نمک: ۱/۲ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه رومال برای نان کماج تبریز

زرده تخم مرغ: ۱ عدد
عسل: ۱ ق چای خوری
کنجد به مقدار لازم

شیرینی دانمارکی خانگی ویژه پذیرایی

طرز تهیه نان کماج تبریز

مرحله اول: آماده سازی مواد
یک ق غذا خوری از شکر دستور را بردارید و به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید و بعد خمیر مایه را اضافه کنید و درب ظرف را قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه عمل بیاید و بگذارید تا خمیر کف کند و حجم آن دو برابر شود. می توانید از خمیرمایه فوری استفاده کنید که دیگر نیازی به عمل آوری ندارد.

مرحله دوم: افزودن تخم مرغ
در این فاصله تخم مرغ را با کمی همزن بزنید تا مواد مخلوط شود تا از لختگی خارج شود و بعد مابقی شکر و شیر ولرم و خامه را افزوده و هم بزنید و بعد روغن مایع را اضافه کنید و هم مواد را در حد مخلوط شدن هم بزنید تا یکدست شود. حالا باید آرد و نمک و بهبود دهنده را مخلوط کنید و روی مواد الک کنید و کم کم را اضافه کنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر
آرد را باید تا جایی اضافه کنید تا خمیر جمع شود. میزان آرد استفاده شده تقریبی می باشد و باید کم کم اضافه کنید و خمیر را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید و برای ۲۰ دقیقه خمیر استراحت دهید تا خمیر پف کند. بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید و آن را چانه های ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید

مرحله چهارم: تهیه نان کماج
هر قسمت چانه را با فاصله از هم روی یک سینی بپوشانید و یک ساعت استراحت دهید. برای رومال زرده و عسل را مخلوط کنید و ۱ ق سفیده نیز اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شود. روی هر چانه را با فرچه رومال بزنید و کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده ۱۷۵ درجه قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا پخته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *